ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ

ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ
TANIM:
Yazılı ya da sözlü dili anlamak ya da kullanabilmek için gerekli olan bilgi alma süreçlerinin birinde ya da birkaçında ortaya çıkan ve dinleme, konuşma, okuma, yazma, heceleme, dikkat yoğunlaştırma ya da matematiksel işlemleri yapmada yetersizlik nedeniyle, bireyin eğitim performansının ya da sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumudur
 ( Kırcaali İftar,2000)

Bir bireye ÖÖG tanısı konulabilmesi için bireyin normal ve normal üstü zekaya sahip olması gerekir.


ÖÖG Özel Eğitim kapsamına girmektedir fakat unutulmaması gereken şey ÖÖG asla bir Zihinsel Engel değildir.

ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN ÇEŞİTLERİ
ÖÖG üç farklı çeşitte görülebilir. Bunlar;

        *DİSLEKSİ                                       
        *DİSKALKULİ                                    
        *DİSGRAFİ


Şimdi bunları daha ayrıntılı inceleyelim.

*DİSLEKSİ (OKUMA GÜÇLÜĞÜ)

Disleksi Okuma Güçlüğü olarak bilinmektedir. Disleksisi olan birey; sesleri zor öğrenebilir hatta öğrenemeyebilir, hece kelime oluşturmada zorlanabilir, okuma yaparken yavaş okuyabilir, heceleyerek okuyabilir, ses, hece, kelime ve hatta satır atlayabilir. Bunun tam tersi olarak kelimede olmayan bir ses, hece ekleyebilir, kelimenin sonununu uydurabilir, cümlede veya metinde olmayan bir kelime ekleyebilir. Kelimenin bir kısmını, tamamını tekrarlayarak okuyabilir bazen sözcük grubunu tekrarlayabilir. Parmak ile takip ederek okuma yapabildiği gibi bazı durumlarda okuduğu yeri kaybedebilir. 

Okuduğunu anlamayabilir, anlatamayabilir. Okuduğu metinle ilgili sorulara doğru cevaplar veremeyebilir. Çabuk sıkılır. Kendisine verilen yönergelerin sırasını hatırlamayabilir, sizi dinlemiyormuş gibi gözükebilir. Haftanın günlerini, mevsimleri, ayları öğrenmede güçlük ,saati öğrenmede, yönleri öğrenmede güçlük yaşayabilirler.

DİSKALKULİ (MATEMATİKSEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ)

Diskalkuli Matematik Öğrenme Güçlüğü olarak bilinmektedir. Bu bireyler; rakam ve sayıları öğrenmekte zorlanabilirler, karıştırabilirler. Ritmik sayma becerileri, dört işlem becerileri, zihinden işlem yapma becerileri zayıftır. İşlem yaparken parmaklarını kullanma ihtiyacı duyarlar.İşlem basamaklarını hatırlamada takip etmekte zorlanabilirler.Problem çözme becerileri zayıftır. Problemleri anlamada ve hangi işlemi yapması gerektiğine karar vermede zorlanırlar.

DİSGRAFİ (YAZMA BOZUKLUĞU)

Disgrafi Yazma Bozukluğu olarak bilinmektedir. Özellikle 1. sınıfta aileleri, öğretmenleri bu durum çok zorlanmaktadır.Disgrafi kendisini; okuma yazma öğrenmeye başlayan çocuklarda harfleri ters yazma, harf karıştırma
 (b yerine d yazma gibi) harf atlama, hece atlama ya da olmayan bir harf veya hece ekleyerek yazma şeklinde kendini gösterebildiği gibi, satır alt çizgisi takip etmeme, kelimeler arasında boşluk bırakmama, harfler arasında boşluk bırakma, cümleler arasında boşluk bırakma, uygun kenar boşluklar bırakmama, büyük küçük harfi beraber kullanma (elA gibi) şeklinde de kendini gösterebilmektedir. Rakamları ters yazabilir, rakamların yerini ters yazabilir (18 yerine 81 gibi)

ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ NEDENLERİ

Öğrenme güçlüğünün nedeni tam olarak bilinmemektedir fakat bazı olası nedenler öne sürülmektedir. Bu nedenler genetik etmenler, beyin hasarı, nörolojik fonksiyon bozuklukları gibi nedenler olarak sıralanabilir.

1.   Özel Öğrenme Güçlüğünün Genetik Nedenleri : Bazı araştırmalara göre öğrenme bozukluğu olan çocukların % 25-60’ında sorunun genetik olduğu saptanmıştır. Özel öğrenme güçlüğü olan çocukların % 5-12’sinin anne veya babasında öğrenme zorluğu olduğu bilinmektedir. Ayrıca ikizler ve kardeşler arasında öğrenme güçlüğü daha yaygındır.
2.  Özel Öğrenme Güçlüğünün Beyinsel Nedenleri : Hafif düzeyde beyin hasarının öğrenme bozukluğuna, gelişimsel sapmaya, hiperaktivite bozukluğuna neden olabileceği bilinmektedir. Beyin ile ilgili öğrenme güçlüğü, çocuğun beyni tarafından bilginin ele alınış şeklinden kaynaklandığı düşünülmektedir.
3.  Özel Öğrenme Güçlüğünün Nörolojik Nedenleri : Nörolojik fonksiyonlarda bozukluklar disleksiye neden olabilmektedir. Beynin giriş, çıkış, bellek ve işlem fonksiyonlarındaki bozukluklar öğrenme güçlüğüne sebep olabilir. Örneğin işitme kaybı, görme kusurları, mental retardasyon, gelişme geriliği gibi duyusal ve fiziksel problemlerden de kaynaklanabilir.
4.  Özel Öğrenme Güçlüğünün Diğer Nedenleri : Prematüre doğum veya düşük doğum tartısı, kafa yaralanmaları, doğum öncesi veya sonrasında bebeğin strese maruz kalması (annenin hamilelik sırasında depresyon, ilaç ve alkol kullanımı, beyin enfeksiyonu  gibi hastalıklar geçirmesi) veya kanser tedavisi gibi bazı risk faktörleri çocukta öğrenme güçlüğüne yol açabilir.
NE YAPABİLİRİM?

Özel Öğrenme Güçlüğünün tek tedavisi EĞİTİMDİR. Bu eğitimler Özel Eğitim Öğretmenleri (Lisans eğitimini Özel Eğitim Bölümünde yapan Özel Eğitim Öğretmeni), yada bu konuda eğitim almış öğretmenler tarafından verilmelidir.

Çocuğun değerlendirilmesi iyi bir şekilde yapılıp, farklı yöntem ve tekniklerle çocuğa göre bir BEP (Bireysel Eğitim Planı) hazırlanarak çocuğun ihtiyaç duyduğu alanlarda gelişmesi sağlanmalıdır. Bu eğitim sürecinde çocuğun bulunduğu sınıfın müfredatına bağımlı kalmamak gerekir.Çocuğun performansına göre bir eğitim verilmelidir. Bu eğitim sürecine ailede aktif olarak katılmalı, okulunda bulunan öğretmen veya öğretmenlere, okul Rehberlik servisine çocuğun durumu söylenmeli ve eğitim sürecine bu kişilerde dahil edilmelidir.

Yorumlar