ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ
ÖZEL ÖĞRENME
GÜÇLÜĞÜ
TANIM:
Yazılı ya da sözlü dili anlamak ya da kullanabilmek
için gerekli olan bilgi alma süreçlerinin birinde ya da birkaçında ortaya çıkan
ve dinleme, konuşma, okuma, yazma, heceleme, dikkat yoğunlaştırma ya da
matematiksel işlemleri yapmada yetersizlik nedeniyle, bireyin eğitim
performansının ya da sosyal uyumunun olumsuz yönde etkilenmesi durumudur
( Kırcaali İftar,2000)
Bir bireye ÖÖG tanısı konulabilmesi için bireyin normal ve normal üstü zekaya sahip olması gerekir.
ÖÖG Özel Eğitim kapsamına girmektedir fakat unutulmaması gereken şey ÖÖG asla bir Zihinsel Engel değildir.
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN ÇEŞİTLERİ
ÖÖG üç farklı çeşitte görülebilir. Bunlar;
*DİSLEKSİ
*DİSKALKULİ
*DİSGRAFİ
Şimdi bunları daha ayrıntılı inceleyelim.
*DİSLEKSİ (OKUMA GÜÇLÜĞÜ)
Disleksi Okuma Güçlüğü olarak bilinmektedir.
Disleksisi olan birey; sesleri zor öğrenebilir hatta öğrenemeyebilir, hece
kelime oluşturmada zorlanabilir, okuma yaparken yavaş okuyabilir, heceleyerek
okuyabilir, ses, hece, kelime ve hatta satır atlayabilir. Bunun tam tersi
olarak kelimede olmayan bir ses, hece ekleyebilir, kelimenin sonununu
uydurabilir, cümlede veya metinde olmayan bir kelime ekleyebilir. Kelimenin bir
kısmını, tamamını tekrarlayarak okuyabilir bazen sözcük grubunu
tekrarlayabilir. Parmak ile takip ederek okuma yapabildiği gibi bazı durumlarda
okuduğu yeri kaybedebilir.
Okuduğunu anlamayabilir, anlatamayabilir. Okuduğu
metinle ilgili sorulara doğru cevaplar veremeyebilir. Çabuk sıkılır. Kendisine
verilen yönergelerin sırasını hatırlamayabilir, sizi dinlemiyormuş gibi
gözükebilir. Haftanın günlerini, mevsimleri, ayları öğrenmede güçlük ,saati
öğrenmede, yönleri öğrenmede güçlük yaşayabilirler.
DİSKALKULİ (MATEMATİKSEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ)
Diskalkuli Matematik Öğrenme Güçlüğü olarak
bilinmektedir. Bu bireyler; rakam ve sayıları öğrenmekte zorlanabilirler,
karıştırabilirler. Ritmik sayma becerileri, dört işlem becerileri, zihinden
işlem yapma becerileri zayıftır. İşlem yaparken parmaklarını kullanma ihtiyacı
duyarlar.İşlem basamaklarını hatırlamada takip etmekte zorlanabilirler.Problem
çözme becerileri zayıftır. Problemleri anlamada ve hangi işlemi yapması
gerektiğine karar vermede zorlanırlar.
DİSGRAFİ (YAZMA BOZUKLUĞU)
Disgrafi Yazma Bozukluğu olarak bilinmektedir.
Özellikle 1. sınıfta aileleri, öğretmenleri bu durum çok
zorlanmaktadır.Disgrafi kendisini; okuma yazma öğrenmeye başlayan çocuklarda
harfleri ters yazma, harf karıştırma
(b yerine d yazma gibi) harf
atlama, hece atlama ya da olmayan bir harf veya hece ekleyerek yazma şeklinde
kendini gösterebildiği gibi, satır alt çizgisi takip etmeme, kelimeler arasında
boşluk bırakmama, harfler arasında boşluk bırakma, cümleler arasında boşluk
bırakma, uygun kenar boşluklar bırakmama, büyük küçük harfi beraber
kullanma (elA gibi) şeklinde de kendini gösterebilmektedir.
Rakamları ters yazabilir, rakamların yerini ters yazabilir (18 yerine
81 gibi)
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ NEDENLERİ
Öğrenme
güçlüğünün nedeni tam olarak bilinmemektedir fakat bazı olası nedenler öne
sürülmektedir. Bu nedenler genetik etmenler, beyin hasarı, nörolojik fonksiyon
bozuklukları gibi nedenler olarak sıralanabilir.
1. Özel Öğrenme
Güçlüğünün Genetik Nedenleri : Bazı
araştırmalara göre öğrenme bozukluğu olan çocukların % 25-60’ında sorunun
genetik olduğu saptanmıştır. Özel öğrenme güçlüğü olan çocukların %
5-12’sinin anne veya babasında öğrenme zorluğu olduğu bilinmektedir. Ayrıca
ikizler ve kardeşler arasında öğrenme güçlüğü daha yaygındır.
2. Özel
Öğrenme Güçlüğünün Beyinsel Nedenleri : Hafif düzeyde beyin hasarının öğrenme bozukluğuna, gelişimsel sapmaya,
hiperaktivite bozukluğuna neden olabileceği bilinmektedir. Beyin ile ilgili
öğrenme güçlüğü, çocuğun beyni tarafından bilginin ele alınış şeklinden
kaynaklandığı düşünülmektedir.
3. Özel
Öğrenme Güçlüğünün Nörolojik Nedenleri : Nörolojik fonksiyonlarda bozukluklar disleksiye neden olabilmektedir.
Beynin giriş, çıkış, bellek ve işlem fonksiyonlarındaki bozukluklar öğrenme
güçlüğüne sebep olabilir. Örneğin işitme kaybı, görme kusurları, mental
retardasyon, gelişme geriliği gibi duyusal ve fiziksel problemlerden de
kaynaklanabilir.
4. Özel
Öğrenme Güçlüğünün Diğer Nedenleri : Prematüre doğum veya düşük doğum tartısı, kafa yaralanmaları, doğum öncesi
veya sonrasında bebeğin strese maruz kalması (annenin hamilelik sırasında
depresyon, ilaç ve alkol kullanımı, beyin enfeksiyonu gibi hastalıklar
geçirmesi) veya kanser tedavisi gibi bazı risk faktörleri çocukta öğrenme
güçlüğüne yol açabilir.
NE YAPABİLİRİM?
Özel Öğrenme Güçlüğünün tek tedavisi EĞİTİMDİR. Bu eğitimler Özel Eğitim
Öğretmenleri (Lisans eğitimini Özel Eğitim Bölümünde yapan Özel Eğitim
Öğretmeni), yada bu konuda eğitim almış öğretmenler tarafından
verilmelidir.
Çocuğun değerlendirilmesi iyi bir şekilde yapılıp, farklı yöntem ve
tekniklerle çocuğa göre bir BEP (Bireysel Eğitim Planı) hazırlanarak çocuğun
ihtiyaç duyduğu alanlarda gelişmesi sağlanmalıdır. Bu eğitim sürecinde çocuğun
bulunduğu sınıfın müfredatına bağımlı kalmamak gerekir.Çocuğun performansına
göre bir eğitim verilmelidir. Bu eğitim sürecine ailede aktif olarak katılmalı,
okulunda bulunan öğretmen veya öğretmenlere, okul Rehberlik servisine çocuğun
durumu söylenmeli ve eğitim sürecine bu kişilerde dahil edilmelidir.
Yorumlar
Yorum Gönder